Falbygdens Flygklubb

Senast uppdaterad: 2023-06-28

Författare: FFK

Flygande besökare

Som besökare på Falköpings Flygplats skall du givetvis följa publicerad information i Svenska Flygfält, och vi har också lite extra information som man bör få med sig.

Segelflygverksamhet

I Falbygdens flygklubb bedriver vi segelflygverksamhet, oftast med vinschning (se nedan). Även på närliggande Ålleberg segelflygs det. Segelflygplan har alltid företräde i landningsvarv, och var även observant på motorflyg med släp.

Vinschning

När vinschning av segelflygplan pågår är det absolut förbjudet att flyga över platsen. Linan som för många är osynlig genom luften kommer upp på höjder över 600 meter AGL. När man från marken signaliserar "Falköping start med vinsch" är det radiotystnad för alla andra fram till vinschlinans bromsskärm är nere på marken igen.

Nytt från och med 2020 är att vinschning av skärmflygare kan förekomma. Vinschningen går långsammare än vinschstart av segelflygplan. Vinschlinan är lika lång, cirka 1300meter. Samma regler som vid vinschstart av segelflygplan gäller vid vinschning av skärm.

Fråga gärna på radion om vi bedriver vinsch-verksamhet.

Trafikvarv för motor och buller

Motorflygplan flyger vänstervarv till bana 22 och högervarv till 04. För att undvika bullerstörning, ska man också undvika att flyga över Falköpings tätort även när man inte flyger i varvet. När man startar från bana 22 anlägger man ostlig kurs mellan staden och Ålleberg och undviker att stiga i banans förlängning.

På följande sida kan du hitta dokument som kan vara nyttiga för den som gästflyger i Falköping eller besöker oss ofta.
Dokument