Publicerad: 2022-12-30
Senast uppdaterad: 2024-02-20
Författare: Gunnar Göransson
Ålleberg 80 år
Ålleberg 80 år: De första åren
En central flygskola stod högt på önskelistan när det första riksmötet hölls 1940. KSAKs segelflygkommitté beslöt därför om en hangflygexpedition till platåbergen i Västergötland. Platåbergen Särskilt Mösseberg och Ålleberg verkade intressanta. Man hade så klart Wasserkuppe som förebild.
Under kapten C O Hugossons ledning drog man iväg till Västergötland. I expeditionen ingick även Sven Åhblom, Johan ”Bollnäs-Johan” Blomberg, Anders Bange (från Chalmers) och Heinrich Kipp (Norrköpings tyskfödde flyglärare). Man startade den 24 juli i en Klemm 35, en Olympia, Chalmers ESG-31 (”Läkerol-flygplanet”) och en vinsch från Norrköping.
Hugosson i Klemmen och Åhblom i Olympian landade en dag på en åker nedanför det som kom att kallas västhanget på Ålleberg. Kipp och Bange anslöt och man åkte upp på berget för att inspektera platån. Det blåste bra från väst och Åhblom satte sig i Olympian på åkern där han landat tidigare. Efter vederbörligt tillstånd från markägaren startade han i vinsch och flög i fyra timmar längs västhanget.
Man hade funnit platsen för den centrala flygskolan. Betydande markförvärv visade sig ofrånkomliga och KSAK ställdes inför uppgiften att på kort tid få fram pengar till markförvärvet. Det är huvudsakligen styrelseledamoten och luftfartsinspektören Tord Ångström som vi har att tacka för att Ållebergsplanerna blev av. Han kläckte idén till