Skövde Flygklubb

Senast uppdaterad: 2023-05-01

Författare: Skövde Flygklubb

Föreningen

Skövde Flygklubb är en klubb på ungefär 30-40 medlemmar därav ungefär 15 aktiva flygande piloter. Det är ca 5 aktivt flygande juniorer. Skövde FK har varit belägen på Skövde flygplats i Knistad sedan 1989., från och med 2023 opererar Skövde FK från Falköpings flygplats, läs mer om det här.

Klubbens utnyttjar vinsch som huvudstart metod vilket ger en höjd på 400-550m. Tack vare vinschen gör Skövde FKs priser till bland de billigaste flygklubbar i Sverige. Flygklubben erbjuder flygningar över den vakra skaraborgslätten men ifrån vårt område finns även stora möjligheter att flyga ner och utforska smålandskogen men även komma till Dalarna i de bästa väderförhållanderna. Detta gör du både billigt men även miljövänligt! Med flytten har det skapat flera nya förutsättningat för klubben att växa och bli större. Bl.a. delar vi på vinschverksamheten och flygplan med Falbygdens FK och vi är även dubbelt så många i antal piloter.

YC