Gå till innehåll
Stockholms Segelflygklubb
Stockholms Segelflygklubb

Publicerad: 2022-11-07

Senast uppdaterad: 2022-11-07

Författare: Peter Biltz

HK36 Super Dimona

Ett segelflygplan behöver i normala fall hjälp att bli uppbogserat med vinsch, eller med ett bogserflygplan som är den metod Stockholms Segelflygklubb använder. En motorseglare är egentligen en korsning av ett segelflygplan och ett motorflygplan och kan starta själv från marken. Flygplanet kan antingen flygas som ett motorflygplan med plats för två piloter sittande sida vid sida, eller som ett segelflygplan i vanliga termikflygningar.

Att få flyga motorseglare kräver en särskild behörighet utöver segelflygcertifikatet. Trots det blir flygkostnaden betydligt lägre än för att flyga ett vanligt motorflygplan. Det gör Super Dimonan till ett attraktivt alternativ för den som vill ge sig av på lite längre turer till andra flygklubbar i landet.

Tillverkare: Diamond Aircraft Industries

Motor: Rotax 914 F3

Effekt: 115hp

Propeller: Constant speed MTPropeller MTV-21

Bränslekapacitet: För ca. 3 timmars flygning

Spännvidd: 16,3 m

Hastighetsintervall: 70 – 260 km/h

Glidtal: 1:27

Tillverkningsår: SE- UPH: 2008

Har även möjlighet att användas som bogserflygplan.

HK36 Super Dimona TTC

Fotograf: Peter Biltz