Gå till innehåll
Dalslands ballongklubb
Dalslands ballongklubb

Publicerad: 2025-06-27

Senast uppdaterad: 2025-06-27

Författare: Susanne Jacobsson

Pelles resa till Fillipinerna

Hej Eva,


Vi har kommit tillbaka till Europa! Ballongmötet på Filippinerna var bra på alla sätt och lite annorlunda! Ballongflygare från när och fjärran var där. Gissar att det var drygt 20 ballonger. Angeles Offroad Club stod för alla marktransporter. Varje ballong hade ca 2-3 offroadfordon till förfogande! och ca 5-10 crew!

Offroadklubben hade känningar i varenda buske och bärgningarna av ballongerna var inga större bekymmer. Alla hjälptes åt på ett sällan skådat sätt.

Det fanns inga användbara kartor. Vi hade inte GPS. Vi hade ingen fungerande kommunikation. Vi hade telefon men kunde inte beskriva var vi var eller vart vi var på väg annat än med "meningslös" kompasskurs och distans. Vadå, markbesättningen såg ju vart det bar av i starten! I bilarna fanns heller inget annat än fönsterrutor att använda som navigeringshjälpmedel. Vi var helt utlämnade till offroadklubbens skicklighet. De få vägarna som fanns var knappt farbara och det enklaste sättet att ta sig fram var nog med ballong :) Offroadfararna tog "fågelvägen" genom sockerrörsodlingar, flodbanker och vad det nu var som var emellan.

Vindarna var nästan samma riktning på alla flygningar med höjdvindar på 15-20 knop och markvindar på 8-12 knop. Detta gjorde att bilarna försökte åka efter ballongerna på bredd, typ "skallgångskedja" och när de såg ngn som landat så ringde dom till rätt bil och "beskrev" var deras ballong landat.

Vi lärde oss snabbt att om man vill bli upphämtad "inom rimlig tid" skall man inte flyga längst bort och absolut inte landa som ensam ballong. Man skall också se till att synas över sockerrörsodlingarna, helst med ballongen rest trots 12 knop! Det är varmt, ca 33 grader, och solen gassar! Det finns inte ett hus så långt ögat når, bara sockerrör... Sån't här kan ta hur lång tid som helst.

Bilderna med Nalle Puh är från en flygning där vi för första gången tillämpar gängse upphämtningsmodell, "att landa där andra landat". Det blåser inte med än 10 knop och Nalle Puh draggar friskt genom en sockerrörsodling på diagonalen. Efter att precis ha missat ett tömt hölje draggar han vidare in i Pete Bish släp och sedan in i korgen. Bredvid ligger ytterligare en ballong med massa hjärtan på. Och våra bilar är framme innan höljet är tömt! Och de kom från tre olika håll !!! Otroligt! Övriga flyg blev enligt denna effektiva modell.

Nästa dragglandning genomfördes därför i en nästan uttorkad flodbädd. Vi flyger tvärs över vägen som går överst på flodvallen. Det blåser kankse 15 knop. Det swischar om man säger så. Många har redan landat där, det blåser på rätt bra och vi känner att detta är det bästa som bjuds, här och nu idag! Kartan är mest vit på andra sidan floden. Undra varför? Jorden kanske tar slut där? Ingen annan har flugit förbi. Det blir nog bäst om vi landar här trots allt! Det kommer att bli en dragg rakt på eller farligt nära Pete Bish igen! Vi sjunker ner snyggt och fint. Vi börjar skrapa i den "hala" bottnen. Farten minskar inte så värst. Det känns som evigheter! Och vi lyckas styra oss just förbi hans grejor. -Nice mud race, guys!


Bästa hälsningar,


Pelle