Publicerad: 2023-01-21
Senast uppdaterad: 2023-05-29
Författare: Samuel Richardsson
Avancerad Flygning
Att vända tillvaron upp-och-ner är kanske inte så svårt, men att ta sig ur ”problemet” kan vara något värre…
Definitionen avance är när flygplanet i något plan avviker med mer än 60 grader jämfört med gängse flygläge. En riktigt skarp sväng ligger alltså i närheten.
En loop ger belastning på ca 3-4 G i normalfallet. Och då gäller det en ren och snyggt utförd manöver. Ett avance-godkänt plan klarar ca det dubbla (men redan tidigare är den mänskliga faktorn ett visst bekymmer). Negativ vingbelastning, ex-vis ryggflygning, är också en faktor att räkna med. Där ligger max-gränsen normalt betydligt lägre.
Varför skall man då behöva vidareutbildning för avance? Jo, inte minst översta raden ger besked om detta. Varje manöver har sina ”lagom” hastigheter för att inte överbelasta flygplanet, och kräver dessutom roderkombinationer som delvis strider mot allt sunt förnuft (åtminstone jämfört med vad man fått lära sig i den grundläggande utbildningen).
Det krävs alltså både teoretisk och praktisk kunskap för att utöva avancerad flygning. Förutom att lära känna flygplanets gränser lär man sig också att utnyttja planets resurser – och man blir samtidigt en avsevärt bättre och säkrare segelflygare, inte helt fel det heller…
Att uppleva när jord och himmel byter plats, eller att omgivningen snurrar som besatt (själv sitter man ju ganska stadigt och väl fastspänd i stolen), det går egentligen inte att beskriva. Avance-flygning måste upplevas…
Den här vidareutbildningen kräver som de flesta andra kurser en viss flygerfarenhet i starter och timmar, kanske lite mer. Man bör ha ganska god flygvana och ”vanlig” flygning skall sitta i ryggmärgen – sedan är det bara att hoppa på kursen och börja njuta av upplevelsen