Skövde Flygklubb

Falköping - Vad nu?

From. 1 april 2023 har Skövde Flygklubb flyttat all sin verksamhet till Falköping flygplats. Detta är nu en helt ny epok för klubben som vi hoppas ska föra med någonting positivt för skövdes medlemmar, men även Falbygdens FKs medlemmar. Skövdes verksamhet kommer vara i sammarbete med Falbygdens FK där vi delar på verksamheten i form av flygplan men även arbete med t.ex. vinschning, gräsklippning m.m.
Vi är alltså två stycken separata flygklubbar med gemensam verksamhet.

Falköping håller till i de södra byggnaderna av "plattan", medans SFK nu har en hangar i samma byggnad som flygledartornet. Detta är Kinnarps gamla hangar och rymmer samtliga av klubbens flygplan men även de flesta privata flygplan. I anslutning till hangaren finns även ett klubbutrymme med 4 st mindre rum, toaletter, dusch, pentry. I de mindre rummen kommer klubbens kontor för främst, kassör, ordförande, segelflygchef, skolchef m.m. ha sina utrymmen. I ett annat rum ska det kunnas hållas teoripass för skolning, condor simulator samt våningsängar kommer även installeras i något av rummen.

SFK har tillsammans med Falbygdens FK tagit fram gemesamma råd och anvisningar, och vi delar numera verksamhet i större utsträckning. Bl.a. har det tagits fram en kommunikationscentral för att möjliggöra kommunation mellan klubbar men även mer praktiskt inom klubbarna.

Vad har hänt efter en säsong?
Klubben är fortsatt positiv till flytten, större verksamhet --> mer flygande! Vi har hunnit flytta in i hangar och klubbstuga. Flytten har gett positiva resultat på RST men även klubbens flygstatistik. 2023 flög klubben 304h (exklusive skolning) mot förra årets 263h (inkluse skolning). Skolningen sker under Falbygdens FKs flygskola men Skövde bidrar med lärare, vinschning och arbetet runt omkring (även elever).

Vi kommer fortsätta att utveckla klubben, både på hangarsfronten men även i utveckling av flygplansflottan.

Fler uppdateringar om klubben följer...

nyhangar
duoihangar