Publicerad: 2022-12-28
Senast uppdaterad: 2024-05-03
Författare: Uppsala Flygklubb Administratör
Myten
Segelflyg är inte att:
"Glida runt lite lagom trevligt tills luften tar slut och man måste landa."
Optimerad design
Vi använder solen som motor för att vinna höjd på samma sätt som rovfåglarna. De långa smala kolfiberförstärkta vingarna minimerar luftmotståndet som bildas när tryckskillnaden mellan vingarnas ovan och undersidor försöker smita runt vingspetsarna.
Våra flygplan är extremt effektiva och optimerade. Vi använder motoriserade skrapor för att torka bort vattendroppar och insekter under flygningen. Dessa små hinder kan annars förstöra våra vingars prestanda med i värsta fall upp emot 30%.
Ett modernt segelflygplan glider mellan 40 och 60 meter framåt på varje förlorad höjdmeter.
Vikt
Segelflygplan är inte lätta -de är tunga maskiner med hög vingbelastning. Vi fyller ofta vatten i vingarna för att uppnå en högre glidhastighet.
Teknik
Vi saknar motor för att vinna höjd men våra batterier driver en alltmer sofistikerad uppsättning instrument. Vi kan med hjälp av GPS och radio hålla reda på var andra segelflygplan i vår närhet befinner sig och får automatiska varningar när vi hamnar på kollisionskurs. Detta är värdefullt då tiden mellan det att man kan se ett segelflygplan och att kollisionen är ett faktum mäts i sekunder.
Att vi inte har motor är inte helt sant. Många moderna segelflyglan har utfällbara motorer för att komma upp i luften och slippa vara beroende av bogsering. Andra har hemflygningsmotor för att slippa landa ute om vädret försämras.
De extrema prestanda vi arbetar med gör också att vi behöver avancerade flygdatorer som hjälper oss beräkna kurs, höjdskillnad och optimal hastighet till mål. Vi börjar glida ut höjden från ett par tusen meter flera mil innan vi passerar mållinjen i 250km/h ett tiotal meter över backen.
Kunskap
All modern teknik till trots är den största utmaningen mental. Något som innebär att tjejer har samma förutsättningar som killar att bli framgångsrika segelflygare. Förmågan att kunna läsa vädret och välja optimal kurs och hastighet mellan moln med stigande varmluft kommer alltid att vara det som skiljer ut de bästa piloterna.
Det är detta som gör sporten så fängslande för oss som utövar den.
Läs mer här!